Podemos medir a calidade no servizo?. Claro que podemos!
A CALIDADE NO SERVIZO EN HOSTELERÍA. SISTEMAS DE
MEDICIÓN (SERVQUAL): APROXIMACIÓN ACADÉMICA (1)
Os estudos sobre a Calidade no Servizo, englobados dentro
das liñas de investigación da mercadotecnia, centráronse básicamente en debater
sobre os factores determinantes que subxacen a calidade dos servizos:
1.- Aqueles que se centran en debater a diferenza
entre o que os clientes esperan e reciben.
2.- Aqueles que cren que este sistema de análise
non é o mellor e que hai outros.
O punto central da análise
é determinar de que xeito se pode medir e analizar a calidade do servizo, de
tal maneira que a empresa poida coñecer de forma efectiva se os clientes están
a recibir o servizo que esperan.
A análise da calidade do
servizo iníciase formalmente co artigo de Parasuraman,
Zeithaml e Berry (1985) no que se propón un modelo de Calidade do Servizo, redefinido e denominado SERVQUAL polos mesmos autores en 1988.
SERVQUAL de Parasuraman, Zeithaml e Berry (1985,1988)
Os estudos formais de
calidade do servizo inícianse cos traballos de Parasuraman, Zeithaml e Berry (1985) nos que se pon de manifesto
que os servizos presentan unha maior problemática para o seu estudo, debido a
que posúen tres características que os diferencian amplamente dos produtos:
Intanxibilidade. - Cualidade dos servizos pola cal non é doado contalos, mesuralos,
inventarialos, verificalos ou probalos antes de entregalos para asegurar a súa
calidade.
Heteroxeneidade. - A maioría dos servizos, especialmente aqueles con gran contido de
traballo humano, son heteroxéneos. Isto quere dicir que a miúdo o seu desempeño
varía de provedor a provedor, de cliente a cliente e de tempo a tempo. A
consistencia do comportamento dun servizo case persoal é difícil de asegurar
porque o que a empresa intenta entregar pode ser enteiramente diferente ao que
o cliente recibe.
Inseparabilidade.- A produción e o consumo da maioría do servizos é inseparable. A
consecuencia do anterior a calidade dos servizos non se fai no departamento de
cociña (onde se podería controlar dende a súa concepción ata a súa entrega).
Mais ben corresponde á interacción do cliente e o persoal da empresa,
relacionándose co control que teña a empresa do servizo, do seu persoal e da
implicación do cliente no mesmo servizo, moitas veces este indirectamente
afecta a súa calidade.
Baseado no anterior:
. Ao cliente resúltalle
máis difícil de avaliar a calidade do servizo que a calidade dos produtos.
. A percepción da
calidade do servizo é o resultado dunha comparación do cliente co desempeño
actual do servizo.
. As avaliacións do
servizo non se realizan soamente durante a entrega deste, senón tamén no
proceso de realización deste.
Parasuraman, Zeithaml e Berry desenvolven un modelo de calidade no servizo no
que se presenta a este como unha construción multidimensional.
As percepcións de
calidade dos clientes están influenciadas por unha serie de diversas diferenzas
(Gaps) que acontecen no lado do prestador
do servizo. Propoñen a necesidade de examinar a natureza da asociación entre a
calidade do servizo percibida polo cliente e os seus determinantes. A expresión
do modelo é a seguinte:
Gap5 = f (Gap1, Gap2, Gap3, Gap4)
onde:
Gap1
Diferenza entre as
expectativas do cliente e as percepcións da xestión das devanditas
expectativas.
Gap2
Diferenza entre a
percepción da xestión e as especificacións da calidade do servizo.
Gap3
Diferenza entre as
especificacións de calidade do servizo e o servizo actualmente entregado.
Gap4
Diferenza entre o
servizo entregado e o que é comunicado acerca do servizo os clientes.
Gap5
Diderenza entre o
servizo entregado e o servizo percibido.
No modelo identificáronse os seguintes determinantes
das devanditas diferenzas (Gaps):
(1) Fiabilidade
(2) Sensibilidade
(3) Competencia
(4) Acceso
(5) Cortesía
(6) Comunicación
(7) Credibilidade
(8) Confianza
(9) Coñecemento do
Cliente
(10)Tanxibilidade
No seu traballo
posterior Parasuraman, Zeithaml e Berry (1988) reducen os 10 determinantes das
diferenzas da calidade do servizo en 5
dimensións:
. Fiabilidade. - A habilidade para desempeñar o servizo prometido de
xeito preciso e fiable.
. Garantía. - O coñecemento e cortesía dos empregados e a súa
habilidade para expresar confianza.
. Tanxibilidade. - A aparencia das instalacións físicas, equipo,
persoal e dispositivos de comunicacións.
. Empatía. - A capacidade de sentir e comprender as emocións doutros,
mediante un proceso de identificación e atención individualizada ao cliente.
. Sensibilidade. - A boa disposición e apoio ao cliente, dotándoo dun
servizo oportuno.
Esta extensión do
primeiro modelo, que denominaron SERVQUAL
establece que a calidade do servizo
percibida polo cliente depende do tamaño e dirección do Gap 5, que á súa vez
depende da natureza dos Gaps asociados coa entrega de calidade no servizo no
lado do oferente.
O SERVQUAL asume que os clientes establecen a
calidade do servizo en función da diferenza entre as expectativas acerca do que
recibirán e as percepcións do que se lles entrega.
Conclúen en que os
factores encontrados que son determinantes na calidade do servizo,
principalmente implican comunicación e
procesos de control que deben ser analizados a través de datos
cuantitativos de estudos exploratorios.

Ningún comentario:
Publicar un comentario