martes, 27 de xaneiro de 2015

O Camiño Inglés, un percorrido de sabores cociñados a lume lento


 

Un camino de sabores

Por Aser Álvarez


El Camino Inglés es el más desconocido y menos transitado de todos los caminos de Santiago. Esta ruta tiene como puntos de partida los puertos de Ferrol y A Coruña, aunque sabemos que, al menos desde el siglo XI,  los barcos con miles de peregrinos escandinavos, flamencos, escoceses, irlandeses, galeses y franceses llegaban también a otros muchos puertos gallegos como Neda, Ribadeo o Noia, para después dirigirse a Compostela por tierra, especialmente en años santos.

Dos de cada cien peregrinos que hoy llegan a Santiago eligen esta ruta, que se puede hacer en cuatro o cinco días a pie, durante los cuales experimentaremos lo mejor de la gastronomía de Galicia. Desde la oferta más tradicional de las tabernas y tascas, que encontramos en cualquiera de las dos variantes de esta ruta, especialmente en Betanzos o Pontedeume, o incluso en la meta, con templos inmutables como el Gato Negro o el Negreira, hasta la cocina de vanguardia de los restaurantes donde derrochan talento y pasión las nuevas generaciones de cocineros, como Beatriz Sotelo y Xoán Crujeiras, que incluso han creado un menú especial del Camino Inglés, con motivo de uno de nuestros viajes con periodistas y bloggers por esta ruta, que podemos degustar en A Estación de Cambre. 



Descubriremos un camino repleto de sabores y aromas que nos van llevando desde la costa hacia el interior, a través de unas comarcas que nos permitirán descubrir la enorme variedad de nuestra cultura enogastronómica. Desde los pescados y mariscos frescos de las rías hasta los mejores productos de las tierras del interior, con productos que nutren nuestros pasos en una ruta tambié singular desde el punto de vista culinario, que ha de ser recorrida a paso lento para poder disfrutar de las agradables sorpresas que esconde. 

Tanto si empezamos en A Coruña como si lo hacemos desde Ferrol, donde es obligatoria una visita a sus mercados para conocer los productos del mar, en esta ruta vamos a poder experimentar la gastronomía gallega en toda su extensión. Poca gente sabe que las mejores tortillas de España están en Betanzos, donde el Mesón O Pote es la referencia para los amantes de este producto. Un mar de huevo y patata sellado a fuego fuerte para honrar la memoria de Angelita, la mujer que hizo famosa la tortilla betanceira y su sorprendente receta, con tres huevos por patata y siempre sin cebolla. En Betanzos se habla más de las tortilla que del fútbol. El caminante lo agradece y su estómago también, especialmente cuando se marida con blanco o tinto de la tierra, “vinos cadetes y jóvenes”, como los definía Álvaro Cunqueiro, y que durante siglos fueron exportados para la Marina Inglesa. Huevo y agudelo para reconfortar al pueblo.


En el mercado de la Magdalena de Ferrol, al lado del kilómetro cero, podemos encontrar otro de los secretos mejor guardados de la ruta. Son los roxóns, un producto elaborado con la carne que rodea la tripa del cerdo, que se cuece a fuego lento en una olla, en su propia grasa, durante dos horas, transformándose así en una explosión de sabor en forma de rosetón y con textura de corteza. Se comen fríos y con sal gorda y no hay paladar que se resista. Para obtener un kilo de esta exquisitez necesitamos cinco kilos de materia prima. Colesterol del bueno para el caminante o para el bicigrino. 

Dos de los mejores panes de Galicia también están en el Camino Inglés, en Carral y Neda, en la variante coruñesa o ferrolana respectibamente. La historia del pan de Neda, cerca de Ferrol, se remonta a la Edad Media. Los molinos y la extraordinaria calidad de las aguas del río Belelle hicieron posible el surgimiento de una potente tradición panadera en esta villa, que incluso llegó a abastecer a la Armada Invencible. El pan de Carral también es un producto de alta calidad y su presentación suele ser en forma de bolla, aunque suele ser más esponjoso y menos contundente.


Al final de la ruta nos esperan las Uñas de San Lázaro, típicas de este barrio compostelano, que se comen en marzo, coincidiendo con la fiesta y el tiempo de los bertóns, una verdura típica de esta zona, que se combina con patatas, chorizos y la mano del cerdo, que necesita una larga y lenta cocción. La cabra siempre ha sido el producto estrella de las fiestas de los barrios de Santiago, y aunque la tradición se ha ido perdiendo, todavía pervive en algunas tabernas de Vista Alegre, como O Tarelo, Vite, A Pontepedriña o Conxo, donde en el mes de septiembre se celebra la fiesta de la cabra. El Quijote y el Paz Nogueira son imprescindible para el que quiera ganar su Compostela con este olvidado manjar de la gastronomía tradicional de Santiago.


Reproducimos este artigo de Aser Álvarez (imaxes de Iván Nespereira e Andreia López) elaborado para a súa publicación no libro sobre o Camiño Inglés que acaba de editar da Deputación da Coruña.

venres, 16 de xaneiro de 2015

Unha ollada a Compostela dende o Basque Culinary Center?


 
A Curtidoría finalista de Cocinando Nuestros Sabores con un plato de Ana Portals

·       La fase final será el 23 de enero en el Basque Culinary Center. 

      “Poso del Miño” es el plato con el que Ana Portals ha llegado a la final de este premio que persigue reconocer elaboraciones culinarias que pongan en valor el producto local

Ana Portals representará al Restaurante A Curtidoria en la final del concurso “Cocinando nuestros sabores” organizado por el Basque Culinary Center (BCC) y Eroski el 23 de enero en la sede de la Facultad de Ciencias Gastronómicas que es única en Europa. “Poso del Miño” es la receta con la que la chef se enfrentará a los otros dos finalistas, Iñaki Moya, del restaurante Ikea de Vitoria con su “Soufflé de arbigarras y perretxikos”  y Víctor Trochi, del restaurante Les Magnolies de Girona con su “Gamba roja... entre el mar y la montaña” seleccionados entre 50 participantes.
En la fase final, que se celebrará en las instalaciones de esta facultad de gastronomía dependiente de la Universidad de Mondragón, los tres cocineros finalistas deberán elaborar las recetas presentadas con los productos locales ante un jurado de reconocidos cocineros, expertos gastronómicos y representantes del sector agroalimentario. Este jurado profesional degustará y decidirá cómo se reparten los tres premios, patrocinados por Eroski, patrono de Basque Culinary Center, están dotados con 9.000, 4.000 y 2.000 euros, respectivamente.
La iniciativa, abierta a todos los cocineros profesionales de España, se engloba dentro del apoyo de EROSKI a los productos locales y premiará las mejores recetas de chefs que usen y pongan en valor un producto local de su región. “Poso del Miño” pone en valor uno de los productos gallegos más complejos de elaborar, la lamprea. Ana Portals quedó finalista de este concurso con una preparación a la bordelesa con foie, un gnocchi de boniato, un crujiente de arroz con jengibre y un caramelo de chocolate al 75%.
Este plato, creado ex profeso para este certamen y que se incorporará puntualmente a la carta de A Curtidoría, supone un paso más en la búsqueda del equilibrio entre la cocina tradicional con toques de innovación de este consolidado restaurante de la capital gallega caracterizado por su puesta en valor de los productos con denominación de origen.



luns, 12 de xaneiro de 2015

A tribuna de Orlando Fontán: medindo a calidade do servizo

Podemos medir a calidade no servizo?. Claro que podemos!

A CALIDADE NO SERVIZO EN HOSTELERÍA. SISTEMAS DE MEDICIÓN (SERVQUAL): APROXIMACIÓN ACADÉMICA (1)  

Os estudos sobre a Calidade no Servizo, englobados dentro das liñas de investigación da mercadotecnia, centráronse básicamente en debater sobre os factores determinantes que subxacen a calidade dos servizos: 

1.- Aqueles que se centran en debater a diferenza entre o que os clientes esperan e reciben.

2.- Aqueles que cren que este sistema de análise non é o mellor e que hai outros.

O punto central da análise é determinar de que xeito se pode medir e analizar a calidade do servizo, de tal maneira que a empresa poida coñecer de forma efectiva se os clientes están a recibir o servizo que esperan.

A análise da calidade do servizo iníciase formalmente co artigo de Parasuraman, Zeithaml e Berry (1985) no que se propón un modelo de Calidade do Servizo, redefinido e denominado SERVQUAL polos mesmos autores en 1988.


SERVQUAL de Parasuraman, Zeithaml e Berry (1985,1988)


Os estudos formais de calidade do servizo inícianse cos traballos de Parasuraman, Zeithaml e Berry (1985) nos que se pon de manifesto que os servizos presentan unha maior problemática para o seu estudo, debido a que posúen tres características que os diferencian amplamente dos produtos:
  
Intanxibilidade. - Cualidade dos servizos pola cal non é doado contalos, mesuralos, inventarialos, verificalos ou probalos antes de entregalos para asegurar a súa calidade.

Heteroxeneidade. - A maioría dos servizos, especialmente aqueles con gran contido de traballo humano, son heteroxéneos. Isto quere dicir que a miúdo o seu desempeño varía de provedor a provedor, de cliente a cliente e de tempo a tempo. A consistencia do comportamento dun servizo case persoal é difícil de asegurar porque o que a empresa intenta entregar pode ser enteiramente diferente ao que o cliente recibe.

Inseparabilidade.- A produción e o consumo da maioría do servizos é inseparable. A consecuencia do anterior a calidade dos servizos non se fai no departamento de cociña (onde se podería controlar dende a súa concepción ata a súa entrega). Mais ben corresponde á interacción do cliente e o persoal da empresa, relacionándose co control que teña a empresa do servizo, do seu persoal e da implicación do cliente no mesmo servizo, moitas veces este indirectamente afecta a súa calidade. 

Baseado no anterior:

. Ao cliente resúltalle máis difícil de avaliar a calidade do servizo que a calidade dos produtos.

. A percepción da calidade do servizo é o resultado dunha comparación do cliente co desempeño actual do servizo.

. As avaliacións do servizo non se realizan soamente durante a entrega deste, senón tamén no proceso de realización deste.

Parasuraman, Zeithaml e Berry desenvolven un modelo de calidade no servizo no que se presenta a este como unha construción multidimensional.
As percepcións de calidade dos clientes están influenciadas por unha serie de diversas diferenzas (Gaps) que acontecen no lado do prestador do servizo. Propoñen a necesidade de examinar a natureza da asociación entre a calidade do servizo percibida polo cliente e os seus determinantes. A expresión do modelo é a seguinte: 

Gap5 = f (Gap1, Gap2, Gap3, Gap4) 
 

onde:
  
Gap1
Diferenza entre as expectativas do cliente e as percepcións da xestión das devanditas expectativas.

Gap2
Diferenza entre a percepción da xestión e as especificacións da calidade do servizo.

Gap3
Diferenza entre as especificacións de calidade do servizo e o servizo actualmente entregado.

Gap4
Diferenza entre o servizo entregado e o que é comunicado acerca do servizo os clientes.

Gap5
Diderenza entre o servizo entregado e o servizo percibido.
  

No modelo identificáronse os seguintes determinantes das devanditas diferenzas (Gaps):

(1) Fiabilidade
(2) Sensibilidade
(3) Competencia
(4) Acceso
(5) Cortesía
(6) Comunicación
(7) Credibilidade
(8) Confianza
(9) Coñecemento do Cliente
(10)Tanxibilidade 

No seu traballo posterior Parasuraman, Zeithaml e Berry (1988) reducen os 10 determinantes das diferenzas da calidade do servizo en 5 dimensións:

. Fiabilidade. - A habilidade para desempeñar o servizo prometido de xeito preciso e fiable.

. Garantía. - O coñecemento e cortesía dos empregados e a súa habilidade para expresar confianza.

. Tanxibilidade. - A aparencia das instalacións físicas, equipo, persoal e dispositivos de comunicacións.

. Empatía. - A capacidade de sentir e comprender as emocións doutros, mediante un proceso de identificación e atención individualizada ao cliente.

. Sensibilidade. - A boa disposición e apoio ao cliente, dotándoo dun servizo oportuno.  

Esta extensión do primeiro modelo, que denominaron SERVQUAL establece que a calidade do servizo percibida polo cliente depende do tamaño e dirección do Gap 5, que á súa vez depende da natureza dos Gaps asociados coa entrega de calidade no servizo no lado do oferente.

O SERVQUAL asume que os clientes establecen a calidade do servizo en función da diferenza entre as expectativas acerca do que recibirán e as percepcións do que se lles entrega.

Conclúen en que os factores encontrados que son determinantes na calidade do servizo, principalmente implican comunicación e procesos de control que deben ser analizados a través de datos cuantitativos de estudos exploratorios.